Systemy CRM
W ciągu ostatniego roku, z powodu kryzysu większość firm wstrzymała wydatki na wdrażanie nowych rozwiązań informatycznych. Jedynym obszarem, w którym te wydatki nie uległy zmniejszeniu, a wprost przeciwnie zostały podwojone są inwestycje we wdrożenie systemów
klasy CRM.
klasy CRM.
„Jest tylko jedna strategia sukcesu. Polega ona na uważnym zdefiniowaniu docelowego odbiorcy i zaoferowaniu mu znakomitego produktu. Cała reszta to dodatek.”
Fot. ISK
Czym zatem są systemy CRM, że warto w nie inwestować w czasach kryzysu? Jakie korzyści mogą one przynieść firmie?
Zacznijmy od tego, że CRM (Customer Relationship Managment) to pewnego rodzaju filozofia działania firmy, która polega na takim traktowaniu klientów, aby przy każdym kontakcie z naszą organizacją utwierdzali się w przekonaniu, że dokonali właściwego wyboru.
żaniu koncepcji CRM są:
- zbudowanie trwałych więzi współpracy z klientami,
- podwyższenie poziomu satysfakcji klientów,
- ograniczenie współczynnika rotacji klientów,
- zwiększenie sprzedaży i maksymalizacja rentowności,
- identyfikacja klientów generujących najwyższe/najniższe dochody,
- minimalizacja kosztów obsługiklientów.
Prześledźmy po kolei jakie procesy w powyższych obszarach wspiera system CRM. Jako wzorzec posłuży nam system Microsoft Dynamics CRM.
Marketing
W obszarze marketingu system CRM wspomaga takie procesy jak:
- badanie rynku i budowa wiedzy o klientach,
- przygotowanie kampanii marketingowych,
- prowadzenie kampanii marketingowych,
- analiza rentowności kampanii marketingowych.
Sprzedaż
Drugim podstawowym obszarem działania firmy wspieranym przez system CRM jest sprzedaż, tu CRM wspomaga takie procesy jak:
- zarządzanie potencjalnymi klientami,
- zarządzanie kontaktami z klientami,
- zarządzanie szansami sprzedaży,
- zarządzanie sprzedażą i zamówieniami,
- prognozowanie przychodów,
- analiza sprzedaży.
Fot. ISK
Ma to szczególne znaczenie w firmach budowlanych, gdzie proces inwestycyjny jest skomplikowany i rozłożony w czasie. System CRM pozwala na ciągłe gromadzenie niezbędnej dokumentacji przetargowej i technicznej, opisywanie powiązań i zależności pomiędzy uczestnikami procesu inwestycyjnego i skrupulatne monitorowanie wszelkich terminów, naszych kolejnych kroków i zachowań konkurencji.
Takie zorganizowanie pracy daje gwarancje, że nic nie umknie w procesie sprzedaży nawet jeśli kolejne działania są mocno oddalone w czasie i zmieniają się osoby prowadzące sprzedaż po naszej czy też klienta stronie.
Obsługa posprzedażna
Ostatnim lecz nie najmniej ważnym obszarem działania firmy wspieranym przez systemy CRM jest obsługa posprzedażna obejmująca:
- zarządzanie obsługą klienta (pytania, reklamacje, zgłoszenia),
- obsługę serwisową.
Warto się w tym miejscu powołać na badania przeprowadzone wśród klientów, które dowodzą, że aż w 45% przypadków, przyczyną zmiany dostawcy była jakość świadczonych usług. Dla porównania cena usługi była przyczyną zmiany dostawcy tylko w 15%.
Fot. ISK
***
- zbieranie danych do prognozy sprzedaży trwa kilka dni;
- marketing przeprowadza kampanię, której rezultatów nikt nie jest w stanie zmierzyć;
- klient przy każdym telefonie musi wyjaśniać swój problem od początku;
- handlowiec odchodzi z firmy wraz ze wszystkimi szansami sprzedaży;
- handlowcy nie pamiętają obietnic złożonych klientom, lub składają sprzeczne obietnice;
- klient dostaje sprzeczne warunki w dwóch różnych ofertach;
- ginie namiar na potencjalnego klienta.
(Andrzej Bednarek
dyrektor handlowy
ISK s.c.)
Źródło: Informatyka w Budownictwie, nr 3 (4) 2009
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz | > Zaloguj się |
ZOBACZ TAKŻE
Cztery wersje Planisty
Nowości w programie Planista BD 2008
Skuteczne zarządzanie w firmie budowlanej
Przed nami rok informatyzacji branży
Zintegrowane systemy zarządzania firmą budowlaną
TEMAT MIESIĄCA
Zintegrowane systemy zarządzania firmą budowlanąW obecnych czasach zarządzanie przedsiębiorstwem bez odpowiedniego systemu informatycznego staje się bardzo trudne. Na rynku oferowanych jest, co prawda, wiele takich systemów, jednak tylko stosunkowo nieduża ich część uwzględnia specyfikę branży budowlanej. Czytaj więcej