Strona główna | AktualnościObwodnica Miechowa w technologii 3D

Obwodnica Miechowa w technologii 3D

Trwa faza projektowania 8,4 km obwodnicy Miechowa w ciągu DW 783. Skanska, na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, zrealizuje inwestycję do 30 września 2018 r. Zadanie finansowane jest ze środków pozyskanych przez Zarząd Województwa Małopolskiego, a jego wartość to ponad 52 mln zł brutto.

Zaprojektuj i wybuduj

Zadanie realizowane jest w systemie "zaprojektuj i wybuduj" w oparciu o Koncepcję i Decyzję Środowiskową pozyskaną przez ZDW w Krakowie. Obwodnica o długości 8,4 km powstanie w północnej części Miechowa, na terenach w większości niezabudowanych o charakterze rolniczym. Nad rzeką Cichą powstanie most, a nad linią kolejową wiadukt. Ponadto, zbudowanych zostanie 5 przejazdów gospodarczych oraz przepusty drogowe. Skanska w pierwszej kolejności wykona projekt drogi, a następnie - po uzyskaniu wszelkich pozwoleń - przystąpi do realizacji zadania. Budowa zostanie skoordynowana z planowaną budową drogi ekspresowej S7 Rabka - Gdańsk.

Technologia 3D

"Już od etapu planowania, poprzez realizację aż do użytkowania wykorzystujemy BIM, czyli proces inteligentnego zarządzania informacją w trakcie cyklu życia obiektu. Wykorzystanie technologii BIM ma efektywny wpływ na wykorzystanie zasobów w ramach projektu, zapewnia lepsze przygotowanie oraz koordynację prac w trakcie realizacji inwestycji. BIM na projektach to przede wszystkim efektywność, bezpieczeństwo, precyzja wykonania, nowa jakość, szybsza praca, wyższa wydajność i mobilność na budowie" - informuje Aleksander Szerner, Menadżer Wsparcia Technicznego, Skanska. "W ciągu kilku lat wdrożyliśmy BIM na różnych rodzajach budów na całym świecie. Stale się rozwijamy i w naszej codziennej pracy stawiamy na nowoczesne technologie i innowacyjne rozwiązania oraz jesteśmy otwarci na dialog z inwestorem i otoczeniem, dzięki czemu na bieżąco optymalizujemy nasze działania. Obwodnica Miechowa to jak dotąd największy projekt, w który angażował się BIM w Małopolsce. W pomiarach zespół wspierały zespoły BIM z oddziałów Budownictwa Inżynieryjnego Skanska w Warszawie, Katowicach i w Rzeszowie. Dzięki takiej współpracy, wymianie wiedzy i doświadczenia oraz wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu udało nam się przygotować bardzo dokładny pomiar terenu" - zaznacza Paweł Praszkiewicz, Kierownik Robót, Skanska.

Zakres prac

W pierwszej kolejności prace będą polegać na robotach przygotowawczych i rozbiórkowych. Obwodnica będzie drogą klasy G, na odcinku głównym jednojezdniową, posiadającą dwa pasy ruchu. W ramach zadania powstaną pobocza i drogi serwisowe. Skanska przebuduje zatoki autobusowe, zbuduje także 4 ronda dla skomunikowania dróg przecinających budowaną obwodnicę, przy których powstaną chodniki i przejścia dla pieszych. Pierwsze z nich powstanie na początku obwodnicy, drugie na skrzyżowaniu z DK-7, następne na przecięciu obwodnicy z drogą powiatową z Miechowa do Sędziszowa, a ostatnie na końcu obwodnicy.

Projekt obejmie budowę przepustów i przejść dla zwierząt: mostu i dwóch przejazdów gospodarczych pod obwodnicą dla średnich zwierząt oraz czterech przejść dla płazów. Teren wokół tych przejść zostanie zabezpieczony poprzez zastosowanie urządzeń naprowadzających. Skanska zadba także o uszczelnienie przydrożnych rowów, co zabezpieczy wody gruntowe, zbuduje zbiornik retencyjny oraz umocni skarpy.  W ramach zadania powstanie nowa infrastruktura techniczna, tj. kanalizacja deszczowa, a na wszystkich czterech rondach pojawi się oświetlenie typu LED. Zamontowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu w postaci barier ochronnych, kamer do monitoringu, tablic VMS, które wyświetlać będą komunikaty z ostrzeżeniami dla kierowców oraz oznakowanie pionowe i poziome. Roboty wykończeniowe będą polegać na uporządkowaniu terenu budowy, plantowaniu i obsianiu skarp i dna rowów mieszanką traw. Zagospodarowane zostaną również wyspy środkowych rond.

Z korzyścią dla mieszkańców

Obwodnica przejmie ruch tranzytowy, który w chwili obecnej odbywa się przez centrum miasta. Mieszkańcy odetchną z ulgą, gdyż zmniejszy się hałas oraz ilość aut przejeżdżających przez miasto. Będzie ciszej i bezpieczniej. Inwestycja usprawni układ komunikacyjny w regionie. Przejazd pomiędzy Małopolską i woj. świętokrzyskim stanie się bardziej komfortowy i bezpieczny poprzez zastosowanie urządzeń systemu ITS (Inteligentny System Transportowy), które zostaną skonfigurowane z systemem ZSSRWM (Zintegrowany System Sterowania Ruchem w Małopolsce), który aktualnie już w województwie funkcjonuje. Dzięki temu zwiększy się przepustowość, poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego, czyli zmniejszy się liczba wypadków. Lepsza infrastruktura drogowa to również redukcja kosztów związana z utrzymaniem i renowacją nawierzchni czy obniżenie kosztów zarządzania taborem drogowym. Wszystko to wpłynie także na poprawę jakości środowiska, co jednocześnie zwiększy atrakcyjność inwestycyjną i turystyczną okolicy.
 
Razem jesteśmy lepsi

Zadanie zostanie zrealizowane przez dwa oddziały Budownictwa Inżynieryjnego Skanska - w Katowicach i w Krakowie. "Wieloletnie doświadczenie, posiadana wiedza i wymiana dobrych praktyk między zespołami pozwala nam realizować zarówno tak duże projekty na drogach krajowych i wojewódzkich, jak i mniejsze kontrakty, ważne dla lokalnych społeczności, w tym m.in. drogi gminne, powiatowe, ulice, place, parkingi, ścieżki rowerowe, miasteczka ruchu drogowego" - podkreśla Jarosław Szmitka, Dyrektor Oddziału Budownictwa Inżynieryjnego Skanska w Katowicach. W tym sektorze budownictwa Skanska ma na swoim koncie budowę, remonty i modernizacje dróg krajowych i lokalnych, jak np. droga ekspresowa S8, odcinek 9, Węzeł Walichnowy-Węzeł Wrocław w pobliżu Łodzi, Trasa W-Z i Trasa Sucharskiego w Gdańsku. Firma zbudowała również szereg obwodnic zwiększających przepustowość dróg i bezpieczeństwo ruchu, m.in. Drogową Trasę Średnicową w Gliwicach i Rudzie Śląskiej, Zachodnią Obwodnicę Poznania (etap I) czy Wschodnią Obwodnicę Wrocławia. Największym kontraktem drogowym pokazującym ogromny potencjał inżynierski firmy była budowa ponad 152-kilometrowego odcinka autostrady A1 (Gdańsk-Toruń).

Skanska w Małopolsce

Od wielu lat na terenie województwa małopolskiego Skanska realizuje inwestycje z zakresu budownictwa inżynieryjnego i ogólnego. Firma wybudowała m.in. Europejskie Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Skawiński Obszar Gospodarczy-Park Technologiczny, wały przeciwpowodziowe w Zembrzycach, most kolejowy w Dąbrówce i we Florynce oraz zrewaloryzowała Teatr Variete w Krakowie. Wśród projektów wymienić można także DW nr 981 na odcinku Sędziszowa-Bobowa, pierwszy etap budowy drogi wojewódzkiej nr 768 z Brzeska do Koszyc, kładkę dla pieszych w Gaju oraz most na rz. Skawince w Biertowicach. Inwestycje w trakcie realizacji to m.in. biurowiec Axis w Krakowie, łącznica kolejowa w Suchej Beskidzkiej oraz połączenie drogi wojewódzkiej nr 780 z południową obwodnicą Krakowa-Węzeł Mirowski.

Źródło i zdjęcie: Skanska

CZYTAJ WIĘCEJ

Xella Polska jednym z prekursorów technologii BIM
Skanska: Nowa siedziba ZUS dzięki technologii BIM
BIM, modele 3D, skaning laserowy oraz dron na budowie trasy S8
Technologia BIM. Darłowo z lepszym dojazdem do portu



DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Astino BKK MTM PWSK
TEMAT MIESIĄCA
Zintegrowane systemy zarządzania firmą budowlaną

W obecnych czasach zarządzanie przedsiębiorstwem bez odpowiedniego systemu informatycznego staje się bardzo trudne. Na rynku oferowanych jest, co prawda, wiele takich systemów, jednak tylko stosunkowo nieduża ich część uwzględnia specyfikę branży budowlanej. Czytaj więcej