Strona główna | AktualnościTechnologia BIM. Darłowo z lepszym dojazdem do portu

Technologia BIM. Darłowo z lepszym dojazdem do portu

Ponad 3 km nowych dróg, ścieżki pieszo-rowerowe, nowe ronda, oświetlenie uliczne oraz kanalizacja deszczowa odwadniająca jezdnię - po ponad 22 miesiącach prac budowalnych Skanska zakończyła w Darłowie już ostatni, trzeci etap prac. Celem inwestycji była poprawa dostępności do portu morskiego od strony lądu.

Projekt pn. "Poprawa dostępności do portu morskiego w Darłowie z sieci dróg krajowych i wojewódzkich poprzez budowę dróg dojazdowych" został podzielony na trzy części, za które w całości, jako generalny wykonawca, odpowiadała Skanska.

I i II etap - nowa infrastruktura


W ramach pierwszej i drugiej części inwestycji Skanska, na zamówienie Urzędu Miasta Darłowo, zrealizowała kontrakt o wartości 14,5 mln zł netto. Głównym założeniem projektu było wykonanie infrastruktury umożliwiającej jak najlepszy dojazd do portu od strony lądu . "Łącznie wybudowaliśmy ponad 2 km nowych dróg, ścieżki pieszo rowerowe, nowe ronda, oświetlenie uliczne oraz kanalizację deszczową odwadniająca jezdnię" - wyjaśnia Łukasz Topoliński, Menadżer Projektu, Skanska.

Dzięki realizacji powstała jednojezdniowa, dwukierunkowa droga o szerokości 7 metrów. Po jej lewej stronie powstała ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości 3 metrów oraz pas zieleni oddzielający jezdnię. Skanska wykonała także trzy ronda: dwa czterowlotowe na skrzyżowaniach przy Alejach Wojska Polskiego i przy ul. A. Mickiewicza oraz jedno pięciowlotowe przy ul. Lotników Morskich. Ostatnie z nich obsługuje ruch z kierunków: od strony Koszalina (droga wojewódzka nr 203), Darłówka Zachodniego, ul. Sportowej, portu morskiego oraz centrum Darłowa. Projekt w znaczący sposób wpłynął na poprawę bezpieczeństwa i komfort dojazdu do portu. Ponadto nowa infrastruktura umożliwia sprawny transport ładunków o dużych gabarytach na teren portu.

III etap - infrastruktura portowa

Trzeci etap inwestycji pozwoli w przyszłości na prowadzenie rozładunku frachtu wprowadzanego do portu w Darłowie. Odcinek drogi o dł. 0,6 km oraz pełnowymiarowy plac manewrowy posłuży do sprawnej obsługi ruchu ciężarowego. Inwestycja o wartości 4,2 mln zł obejmowała swym zakresem budowę nowej konstrukcji drogi, ciągu pieszo-rowerowego, infrastruktury sanitarnej i oświetlenia ulicznego. Zespół Łukasza Topolińskiego zrealizował projekt w ambitnym terminie 4 miesięcy od rozpoczęcia prac.

Wyzwania

Inwestycja swoim zasięgiem obejmowała ogromny, wcześniej niezagospodarowany obszar, a z jej lokalizacją wiązały się pewne wyznawania, z którymi wykonawca musiał sobie poradzić w czasie realizacji projektu. "Jedno z największych wyzwań na budowie stanowiło nienośne podłoże. Aby je odpowiednio zabezpieczyć i doprowadzić do wymaganej nośności, zastosowaliśmy kolumny betonowe o długości 4-5,5 metrów. Nowe okoliczności wymagały od nas dodatkowej mobilizacji zasobów sprzętowych i indywidualnych rozwiązań projektowych" - mówi Łukasz Topoliński. Kolejne wyzwanie, przed którym stanął wykonawca, wiązało się z istniejącymi w tym miejscu drogami. Nowo powstająca infrastruktura drogowa aż w 3 miejscach przecinała czynne ciągi komunikacyjne (ul. Lotników, DK nr 37 i DW nr 203). W związku z tym zaplanowane zostały zmiany w organizacji ruchu i odpowiednie etapowanie ruchu, które pozwoliły na utrzymanie ciągłego ruchu drogowego przy jednoczesnej dbałości o aspekt bezpieczeństwa.

Technologia BIM na projekcie

W trakcie trwania budowy Skanska korzystała ze sparametryzowanego, trójwymiarowego modelu BIM obiektu (to model umieszczony w przestrzennym układzie współrzędnych X,Y,Z). Zespół specjalistów BIM w początkowym etapie przekształcił papierowy projekt do modelu 3D. Następnie dane zostały przetransferowane do maszyn budowalnych odpowiedzialnych za układanie nowych nawierzchni dróg. Nowoczesna technologia znacząco pomogła w pracach związanych w układaniem warstw podbudowy pomocniczej. System 3D pozwolił na bardziej efektywne wykorzystanie czasu pracy oraz uniknięcie wielu kolizji budowlanych. Dzięki technologii BIM roboty wykonane zostały szybciej oraz z dużą precyzją. Zarządzanie projektem w tej technologii zadecydowanie ułatwiło też koordynację prac instalacyjnych.

Źródło i zdjęcie: Skanska

CZYTAJ WIĘCEJ

Xella Polska jednym z prekursorów technologii BIM
Skanska: Nowa siedziba ZUS dzięki technologii BIM
BIM, modele 3D, skaning laserowy oraz dron na budowie trasy S8
Obwodnica Miechowa w technologii 3D
BIM - wielka technologia na małych drogach
Poznaj technologię BIM poprzez wirtualne szkolenie od producenta marki Ytong
Rockwool Polska z modelami BIM



DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Astino BKK MTM PWSK
TEMAT MIESIĄCA
Zintegrowane systemy zarządzania firmą budowlaną

W obecnych czasach zarządzanie przedsiębiorstwem bez odpowiedniego systemu informatycznego staje się bardzo trudne. Na rynku oferowanych jest, co prawda, wiele takich systemów, jednak tylko stosunkowo nieduża ich część uwzględnia specyfikę branży budowlanej. Czytaj więcej