Strona główna | AktualnościWydatki na badania i rozwój w sektorze maszyn budowlanych

Wydatki na badania i rozwój w sektorze maszyn budowlanych

Sektor maszyn budowlanych nie przoduje w zaawansowanych technologiach aż tak, jak moglibyśmy sobie wyobrażać. Prawdziwe innowacje są w nim raczej rzadkością. Nowe technologie w maszynach budowlanych lub ich procesie produkcyjnym przenikają zazwyczaj z innych sektorów przemysłu. Budownictwo raczej je przejmuje i adaptuje niż opracowuje samodzielnie.

Mimo że Caterpillar wydaje imponujące 2 mld $ rocznie na badania i rozwój, zostaje w tyle za wielkimi koncernami motoryzacyjnymi, których technologia i metody są często wykorzystywane przez producentów maszyn budowlanych.

Według tabeli przygotowanej przez Pricewaterhouse Coopers, przedstawiającej pierwszą światową dwudziestkę firm pod względem wydatków na badania i rozwój w 2016 r., na czele listy jest Volkswagen (13,2 mld $). Ogółem na liście znalazło się jeszcze czterech producentów samochodów (Toyota - 8,8 mld $; General Motors - 7,5 mld $; Ford - 6,7 mld $; Daimler 6,6 mld $), siedem firm farmaceutycznych, pięć przedsiębiorstw z branży IT i oprogramowania oraz cztery komputerowo-elektroniczne.

Oczywiście nawet budżet Volkswagena przeznaczany na badania i rozwój jest niewielki w porównaniu z 70 mld $, które rząd USA przeznacza na badania i rozwój w obronności. Sfera militarno-zbrojeniowa i kosmiczna zawsze przodowały w innowacjach, zwłaszcza jeśli chodzi o materiałoznawstwo.

Jednakże mimo to producenci maszyn budowlanych mogą odgrywać i odgrywają ważną rolę w postępie. Mało kto jest tak dobrym przykładem jak Liebherr. W wywiadzie przeprowadzonym na potrzeby rocznego sprawozdania firmy jego właściciele, Willi i Isolde Liebherr wyjaśniają, jak prowadzenie biznesu rodzinnego pozwala im nie martwić się o podsumowania kwartalne, a zamiast tego skupić się na dążeniu do długoterminowych celów wyznaczanych z myślą o najkorzystniejszych rozwiązaniach dla przedsiębiorstwa. "Od innych firm różni nas planowanie długoterminowe" - mówi Willi Liebherr.

Główne produkty Liebherra to żurawie i koparki, lecz przede wszystkim produkuje on samodzielnie kluczowe podzespoły, co doprowadziło firmę do rozwoju w bardzo ciekawych kierunkach. Produktem ubocznym technologii wysięgników teleskopowych do żurawi samochodowych Liebherr okazały się dostawy ogromnych parasoli przeciwsłonecznych do Mekki.

Liebherr produkuje także podzespoły na potrzeby konstrukcji samolotów i jest częścią pionierskiego zespołu, który zapoczątkował drukowanie 3D. Ostatnio wyprodukował pierwszą wydrukowaną w technologii 3D część hydraulicznego układu sterowania dla samolotu Airbus. Blok zaworowy wykonany z tytanowego proszku służy do uruchamiania spojlera Liebherr-Aerospace, będącego elementem sterującym skrzydeł samolotu A380. Liebherr twierdzi, że działa on tak samo dobrze, jak zwykły blok zaworowy z kutego tytanu, lecz jest o 35% lżejszy i ma mniej części. Proces produkcji jest prostszy i wydajniejszy, niż tradycyjne skrawanie: drobny tytanowy proszek jest topiony i nakładany warstwa po warstwie z użyciem laseru, co minimalizuje straty materiału.

Liebherr-Aerospace opracował tę część we współpracy z Airbusem i Uniwersytetem Technicznym w Chemnitz (Niemcy). Projekt został częściowo sfinansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii.

Liebherr twierdzi, że nadal jest wiele pracy do wykonania, zanim uda się wprowadzić do konstrukcji samolotów technologię druku 3D na szeroką skalę. Każdy krok w tym procesie musi jeszcze zostać pieczołowicie zoptymalizowany, ale już widać, że ma to potencjał.

A skoro już sektor lotniczy finansuje dalszy rozwój tej technologii, jej koszty z pewnością spadną, może nawet do poziomu osiągalnego dla znacznie skromniejszego sektora maszyn budowlanych. Zapewne nie wydarzy się to natychmiast, ale jeśli ktokolwiek jest w stanie to osiągnąć, na pewno jest nim Liebherr.

Źródło: Liebherr
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Astino BKK MTM PWSK
TEMAT MIESIĄCA
Zintegrowane systemy zarządzania firmą budowlaną

W obecnych czasach zarządzanie przedsiębiorstwem bez odpowiedniego systemu informatycznego staje się bardzo trudne. Na rynku oferowanych jest, co prawda, wiele takich systemów, jednak tylko stosunkowo nieduża ich część uwzględnia specyfikę branży budowlanej. Czytaj więcej