Dobra domena to sukces w Sieci
Strony internetowe są obecnie jedną z głównych form promocji przedsiębiorstw. Jednak samo stworzenie serwisu internetowego to nie wszystko, jednym z najważniejszych elementów budujących wizerunek w Sieci jest bowiem domena internetowa.
Rys. Archiwum
Znaczenie Internetu jako nośnika reklamy stale wzrasta. Coraz więcej firm docenia ten sposób dotarcia do klienta jako tani, a jednocześnie bardzo skuteczny. Firmowa oferta jest dostępna w Sieci 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, dlatego potencjalny klient ma zawsze możliwość zapoznania się z nią. Przy niskim nakładzie sił i w krótkim czasie może dokonać wyboru spośród szerokiej gamy propozycji dostępnych na rynku.
Takie możliwości wymuszają na firmach konieczność zajęcia w Internecie dobrej pozycji umożliwiającej przykucie uwagi. Najłatwiej jest tego dokonać przez odpowiedni wybór domeny internetowej. Dzięki niej łatwiej jest odnaleźć serwis firmowy wśród wielu stron WWW. Ma to szczególne znaczenie dla firm działających w branży budowlanej. Duża ilość podmiotów wymusza działania zmierzające do zwiększenia zainteresowania ofertą i wyróżnienia jej spośród szeregu innych.
Rys. ArchiwumCzym jest domena?
Najprościej mówiąc to unikalna nazwa, która po wpisaniu w przeglądarkę, przekierowuje internautę bezpośrednio na stronę WWW, widniejącą pod tym adresem. Budowa domeny nie jest skomplikowana – składa się zazwyczaj z trzech elementów oddzielonych kropkami. Pierwszym z nich jest skrót www (World Wide Web). W środku znajduje się nazwa domeny, która powinna być jak najmniej skomplikowana i związana z sektorem rynku, w którym działa firma. Intuicyjność adresu internetowego to klucz do skutecznej promocji w Sieci. Jeżeli jest łatwy do zapamiętania, nie sprawia trudności z poprawnym wpisaniem go do przeglądarki internetowej. Dzięki temu przedsiębiorca może zmniejszyć ryzyko popełniania błędu (tzw. literówki) przez użytkownika w domenie firmy. Elementem zwieńczającym adres WWW jest rozszerzenie. Ma ono kluczowe znaczenie dla sukcesu strony. Najczęściej rejestrowane są tzw. rozszerzenia najwyższego poziomu (TLD – Top-Level Domain). Wśród TLD wyróżnia się rozszerzenia globalne, takie jak: .com, .org, .biz, czy .net, kontynentalne np.: .eu, .asia, oraz krajowe – dla Polski jest to .pl. Domeny najwyższego poziomu są najczęściej wpisywane w okno przeglądarki. Zazwyczaj jednak adresy, zawierające często spotykane słowa kluczowe np. „budowa” lub „budownictwo” w połączeniu z popularnym rozszerzeniem, są już zajęte. Dlatego należy zwrócić uwagę na rozszerzenia niższego poziomu: lokalne (np. .waw.pl, .rzeszow.pl) i funkcjonalne (.com.pl, .biz.pl). Ich zaletą jest wskazywanie lokalizacji oraz branży, w której działa firma. Takie rozwiązanie jest szczególnie korzystne dla niedużych firm, świadczących usługi w sektorze budowlanym. Ograniczają one swoje działania do lokalnego rynku, a zawarcie w domenie informacji, jaki to obszar, znacznie ułatwia dotarcie do najbliższego usługodawcy.
Wybór domen
Unikalność domeny jest szczególnie istotna w branży usług budowlanych. Duża liczba usługodawców, działających na polskim rynku, sprawia, że dotarcie do klienta jest coraz trudniejsze. Pomocne jest posiadanie adresu, za pośrednictwem którego z łatwością będzie można trafić do firmowego serwisu WWW. Dodatkowo ma on wpływ na to, jak przedsiębiorstwo będzie postrzegane. Większość firm, działających w branży budowlanej, stanowią małe przedsiębiorstwa, którym Internet w dużym stopniu ułatwia promocję swoich usług.
W przypadku firm, które chcą zarejestrować domenę z własną nazwą, dobrym wyjściem jest rejestracja od razu pakietu domen. Ma to dwie podstawowe zalety. Pierwszą jest możliwość łatwego znalezienia firmy i jej oferty. Większa liczba adresów prowadzących do strony zwiększa prawdopodobieństwo, intuicyjnego wpisania tego właściwego. Po drugie, niewykupione domeny mogą dostać się w posiadanie konkurencji i przekierowywać do strony WWW z jej ofertą. Należy jednocześnie pamiętać, aby wszystkie zarejestrowane domeny prowadziły pod jeden adres główny. Zapobiega to wprowadzaniu w błąd i ułatwia promowanie głównego adresu witryny.
Model rejestracji domen
Przykładowa firma SP BUD świadcząca usługi budowlane, działająca na terenie województwa mazowieckiego z siedzibą w Warszawie i oddziałem w Radomiu, powinna zarejestrować domeny bezpośrednio związane ze swoją nazwą:
- www.spbud.pl
- www.spbud.com
- www.spbud.com.pl
- www.spbud.eu
- www.sp-bud.pl
- www.sp-bud.com
- www.sp-bud.com.pl
- www.sp-bud.eu
- www.spbud.warszawa.pl
- www.spbud.waw.pl
- www.spbud.radom.pl
- www.spbud.mazowsze.pl
Największym atutem reklamy internetowej są niskie nakłady jakich ona wymaga. Znajduje to potwierdzenie w wyliczeniach kosztów rejestracji modelu pakietu domen. Za rejestrację podanych w powyższym przykładzie 12 domen firma zapłaci netto w pierwszym roku (np. w serwisie nazwa.pl) zaledwie 130 zł. Przedłużenie ich na następny rok będzie kosztowało 750 zł, czyli 62 zł miesięcznie. W porównaniu z wydatkami np. na rozmowy telefoniczne, jest to kwota niemalże niezauważalna. Zysk uzyskany dzięki niej, będzie zapewne znacznie wyższy. Decyzja o wyborze domeny powinna być przemyślana, a rejestracja prawidłowo przeprowadzona. Właściwie dobrana przyciągnie klientów oraz wykreuje wizerunek firmy. Ułatwi również przeprowadzenie działań promocyjnych. Serwis przypisany do takiej domeny ma wtedy dużą szansę odniesienia sukcesu.
O czym należy pamiętać?
Sam proces rejestracji domen nie jest skomplikowany. Wszystko odbywa się online, przez co nawet już po kilku minutach można cieszyć się z posiadania wirtualnego adresu. Warto jednak pamiętać, że domeny nie kupuje się na własność – można być jedynie jej abonentem. Zazwyczaj okres abonamentowy trwa rok. Po tym czasie należy dokonać przedłużenia usługi. Podczas samej rejestracji domeny należy zadbać o poprawność i aktualność wpisywanych danych ponieważ prawo do dysponowania adresem internetowym posiada tylko jego abonent. Ważne jest również wprowadzenie pełnych informacji identyfikujących firmę. Jeżeli np. przedsiębiorstwo budowlane zamiennie posługuje się skrótem nazwy, podczas rejestracji adresu WWW należy podać pełną nazwę. Wprowadzenie błędnych danych do formularza rejestracyjnego może znacząco utrudnić późniejsze zarządzanie usługą, np. podczas sprzedaży adresu.
Rys. Archiwum
Gdzie zarejestrować domenę?
Bardzo istotnym aspektem jest wybór odpowiedniego rejestratora. Jest to usługodawca, który pośredniczy w sprzedaży domen pomiędzy użytkownikami Internetu, a zarządcami poszczególnych końcówek. Na polskim rynku rejestracji domen działa obecnie 117 podmiotów, mających podpisaną umowę partnerską z NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – operator domeny.pl). 65 z nich ma siedzibę w Polsce, 37 w Europie, a pozostałych 15 w innych częściach świata. Taką firmą jest np. serwis nazwa.pl. Wybierając registrara, u którego dokonamy zakupu firmowych domen, warto zwrócić uwagę na jego pozycję na rynku oraz opinie, można poszukać ich np. na forach internetowych, blogach. Tylko najwięksi usługodawcy mogą zapewnić właściwe zabezpieczenie usług, a także odpowiedni poziom obsługi. Warto zwrócić uwagę czy rejestrator posiada akredytacje organizacji takich jak ICANN oraz czy ma zawartą umowę partnerską z EURid. Pozwala to na rejestrację domeny globalnej oraz europejskiej bez pośredników. Warto również zapoznać się z ofertami, które są dostępne na rynku i porównać ceny usług u poszczególnych rejestratorów. Polscy rejestratorzy domen oferują obecnie bardzo niskie ceny rejestracji, niektórzy pozwalają nawet testować domeny przez pierwszy okres abonamentowy bez ponoszenia opłat.
(Beata Mosór serwis nazwa.pl)
Źródło: Informatyka w budownictwie, nr 2 (7) 2010
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz | > Zaloguj się |
ZOBACZ TAKŻE
Jak wypozycjonować stronę WWW? (2)
Usługi hostingowe dla firm budowlanych
Jak wypozycjonować stronę WWW? (3)
Jak wypozycjonować stronę WWW? (1)
Jak wykonać projekt graficzny strony WWW
TEMAT MIESIĄCA
Zintegrowane systemy zarządzania firmą budowlanąW obecnych czasach zarządzanie przedsiębiorstwem bez odpowiedniego systemu informatycznego staje się bardzo trudne. Na rynku oferowanych jest, co prawda, wiele takich systemów, jednak tylko stosunkowo nieduża ich część uwzględnia specyfikę branży budowlanej. Czytaj więcej