Strona główna | InternetJak wypozycjonować stronę WWW? (2)

Jak wypozycjonować stronę WWW? (2)

Sam fakt posiadania strony zoptymalizowanej pod kątem SEO nie wystarczy. Nadszedł czas, aby poinformować internautów o jej istnieniu. W jaki sposób? Wydaje się to z pozoru proste i łatwe, natomiast chcąc osiągnąć zamierzony efekt należy to dobrze zaplanować.

SEO (Search Engine Optimization) - optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych, zwana pozycjonowaniem to działania zmierzające do osiągnięcia przez stronę internetową jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach
Rys. S. Fiecek


Optymalizacja strony wykonana – co dalej?
Proces ten można porównać do nowopowstałego centrum handlowego, samo wybudowanie, wykończenie nie wystarczy. Należy zadbać, aby potencjalni klienci dowiedzieli się o nim. Można do tego wykorzystać różne sposoby przekazu, reklamy typu bilbord, ulotki, spoty w radiu, telewizji, kampanie internetowe – reasumując, możliwości jest wiele.

Bardzo podobnie przedstawia się sytuacja ze stroną WWW, musimy poinformować użytkowników Internetu o powstaniu nowej witryny. Do dyspozycji mamy cała gamę możliwości, począwszy od kampanii reklamowych po tak zwane pozycjonowanie. W tym poradniku skupimy się na zagadnieniu pozycjonowania.

Katalogi stron
Pierwszy nasz krok wykonujemy w kierunku katalogów stron, wyszukując te najbardziej popularne oraz posiadające jak największy PR (Page Rank – metoda nadawania określonej wartości liczbowej, oznaczającej jej jakość). Im wyższy PR posiada katalog, w którym zostanie zamieszczony wpis, tym wpis naszej strony WWW będzie wyżej punktowany przez wyszukiwarki. W celu sprawdzania na bieżąco wartości strony, warto zainstalować sobie dodatek do przeglądarki (http:// toolbar.google.com/). Dzięki niemu wchodząc na wybraną stronę WWW będziemy informowani o jej wartość Page Rank (rys.1).


Rys. 1. Wskaźnik wartości strony PR – 5/10 – ocena ważności nadana przez Google
Rys. S. Fiecek


Wymagania odnośnie katalogów, do których warto dodać wpis:
  • Page Rank – musi być większy od 0;
  • nie mogą zawierać treści niezgodnych z prawem (nielegalnych plików, treści pornograficznych itp.);
  • nie powinny wymagać w zamian za dodanie do katalogu stron, linka zwrotnego kierującego do katalogu – w początkowej fazie rozwoju takich witryn należy unikać.
Podczas dodawania wpisu będziemy zmuszeni niejednokrotnie wypełniać na pierwszy rzut oka skomplikowane formularze – nie zrażajmy się. W większości przypadków będziemy proszeni o podanie tylko adresu URL strony, tytułu oraz krótkiego opisu. Tak więc przygotowujemy sobie „gotowca” – gotowe, dobrze zredagowane odpowiedzi na pytania zadawane przez katalogi stron:
  • adres URL strony (adres strony WWW),
  • nazwa serwisu (czyli tytuł strony),
  • kategorie do jakich pasuje strona (np. biznes, budownictwo, maszyny budowlane...),
  • adres email, na który będą wysyłane potwierdzenia (warto założyć inny specjalnie do pełnienia właśnie tej funkcji – w celu zabezpieczenia się przed SPAM-em),
  • opis strony – krótkie streszczenie co można na niej znaleźć (maks. 255 znaków),
  • słowa kluczowe – frazy, po których chcemy aby użytkownik znalazł naszą stronę.
Mając przygotowany taki komplet danych przystępujemy do dzieła. Korzystając z wyszukiwarki Google wpisujemy do wyszukania frazę: „katalog stron” – odwiedzając link po linku stronę zwróconą w wynikach wybieramy i dodajemy wpisy do tych katalogów, które spełniają ww. kryteria. Warto przyjąć sobie pewną liczbę wpisów, jaką chcemy wykonać za jednym razem w danym dniu, miesiącu. Zapewne nasuwa się pytanie, czy to musimy robić ręcznie, czy istnieją programy, które za nas to wykonają? Otóż tak, są programy, skrypty, które to wykonują. Niestety, jakość ich działania zostawia wiele do życzenia. Katalogi posiadające wysoki PR są moderowane ręcznie i bardzo skutecznie blokują i usuwają wpisy wykonane przez programy „roboty”. Wobec tego dodawanie stron WWW do katalogów można wykonać na dwa sposoby:
  1. dodawanie ręczne – wyszukujemy katalog, sprawdzamy i wpisujemy nasze dane;
  2. korzystamy z gotowych skryptów podawarek dostępnych w Internecie, które automatycznie dodają linki do pewnej grupy katalogów – tutaj trzeba uważać, aby wpisy nie były dokonywane na stronach uznanych za SPAM lub niezgodnych z regulaminem wyszukiwarek.
Linki
Optymalizacja strony + wpisy w katalogach + linki = efektywne pozycjonowanie? Tak można założyć. Pozycjonowanie strony to przede wszystkim pozyskiwanie linków do strony WWW. Teoretycznie, czym więcej tym lepiej? Jednak nie do końca.

Roboty wyszukiwarek przeglądając Internet, odwiedzają stronę, zapamiętują oraz szukają w swojej bazie ile linków, o jakiej wartości PR i z jakich stron kieruje właśnie do niej. Na tej podstawie jest wyliczany m.in. Page Rank strony. Oprócz tego analizują treść strony, na której znajduje się link i na tej podstawie dokonują klasyfikacji np. jeśli na stronie zostanie stworzony link o treści „dachy” (dachy) to wyszukiwarki będą uznawały, że na stronie jest poruszana tematyka dachów. Oczywiście jeden link o takiej treści praktycznie nic nie znaczy. Aby działania były skuteczne, takich linków o tej treści musi być więcej, w zależności od konkurencyjności frazy. Pamiętajmy jednak aby nie dodawać linków z jedną i tą samą frazą. Frazy muszą być zróżnicowane, np. dla strony firmy, która wykonuje kosztorysy wybieramy frazy:
  • przykładowy kosztorys,
  • kosztorys wzór,
  • kosztorys budowlany,
  • kosztorys remontu,
  • kosztorys domu.
Przy wyborze fraz do pozycjonowania starajmy się na początku przygody z pozycjonowaniem nie wybierać słów, które mają wiele znaczeń, przykładowo „kosztorys” – tutaj lepiej się wspomóc wyrażeniem, które określa jednoznacznie tematykę strony. Wybór słów „kosztorys”, „kosztorysy” – są to frazy konkurencyjne, wymagające dużo pracy by nasza strona pojawiła się w pierwszej dziesiątce Google, czyli tak zwanym TOP 10.

Jak zdobyć linki na innych stronach? Są na to różne sposoby:
  • możemy napisać do zaprzyjaźnionych stron WWW, aby zgodziły się zamieścić link do naszej strony,
  • skontaktować się z witrynami o podobnej tematyce,
  • kupić linki na innych stronach,
  • nawiązać współpracę z firmą, która sprzeda nam określoną liczbę linków na różnych stronach.
Możliwości jest bardzo wiele. Kupując linki trzeba uważać, aby nie były zamieszczone na farmach linków (oszukiwanie wyszukiwarek internetowych, uważane jest za nadużycie i wyszukiwarki starają się je wykrywać, usuwają też podejrzane strony ze swoich indeksów), stronach uznanych za SPAM.

Przeanalizujemy możliwość współpracy z firmą, osobą, która oferuje określoną liczbę linków na sprzedaż oraz np. ciągły ich wzrost. Bardzo ważne jest aby to były linki stałe, tzn. dodane i cały czas w niezmienionej postaci dostępne. Wystrzegajmy się linków tymczasowych, zmiennych, które są bardzo popularne w systemach wymiany linków. Algorytmy wyszukiwarek kontrolują, porównując zawartość strony pod tym samym adresem odwiedzoną poprzednio do zawartości bieżącej. Link tymczasowy jest małowartościowy z punktu widzenia robotów. Link stały nabiera wartości w miarę upływu czasu. Wszystko jest w porządku, jeśli odnotowujemy przyrost linków (dodawanie nowych) – roboty indeksują, a na tej podstawie wyszukiwarki wyliczają wartość strony oraz pozycję na określoną frazę. Przy takich działaniach zwracamy uwagę (monitorujemy wykorzystując np. narzędzia administratora udostępniane przez Google) na przyrost linków lub ewentualny ich spadek. Dla bezpieczeństwa witryny tak manipulujemy, by utrzymywać regularny wzrost liczby linków, kładąc nacisk na ich regularność w skali miesiąca, roku.

Nie zapominajmy o tym, że Google i inne wyszukiwarki lubią jak coś się dzieje na stronie – czyli angażując się w linki nie zapominamy o aktualizacji strony.

Jednym z niebezpiecznych naszych działań jest rotacja linków, (czyli linki tymczasowe) oraz ich sumaryczny spadek. Fundamentem są linki stałe, tymczasowe np. w systemach wymiany linków traktujemy, jako uzupełnienie, dodatkowy dopalacz. Starajmy się nie przekraczać proporcji 60% linków stałych do maks. 40% linków rotacyjnych. Strony, które mają większość lub tylko i wyłącznie linki tymczasowe, często są klasyfikowane, jako SPAM.

Zakup linków – dożywotnio?
Tutaj nasuwa się pytanie, czy mamy cały czas płacić za linki, aby strona przynajmniej utrzymała się na określonej pozycji?

Musimy sobie zadać dodatkowe pytanie, mianowicie: czy chcemy pozycjonowaniem zająć się na własną rękę i budować swoją bazę linków czy po prostu zlecamy to wyspecjalizowanej firmie?

Jeżeli zadanie to zlecimy firmie, to nasza rola w tym momencie powinna polegać na kontrolowaniu przyrostu linków, pozycji strony na konkretne frazy. Minus, jeśli zrezygnujemy z usług, stracimy również wszystkie linki, co się przekłada na systematyczny spadek witryny na niższe pozycje.

W przypadku gdy chcemy mieć nad tym pełną kontrolę i niezależność musimy sami budować swoje zaplecza.

Zaplecza
Zaplecza to nic innego, jak strony WWW, które są budowane tylko na potrzeby pozycjonowania, zawierające zróżnicowaną zawartość, a także linki do stron pozycjonowanych. W tym celu są przeważnie wykorzystywane bezpłatne skrypty portali, blogów, katalogów, forów dyskusyjnych oraz wiele innych przeróżnych „wynalazków”. Tego typu strony stanowią odpady stron w Internecie – są niepotrzebne z punktu widzenia Internauty, a bardzo istotne dla całego procesu pozycjonowania. To właśnie dzięki nim pozycjonujemy strony WWW. Tutaj trwa ciągle rywalizacja między Google, a właścicielami stron. Algorytmy wyszukiwarek starają się wyłapywać strony zapleczy, a następnie wykluczać z indeksu. Właściciele witryn, zapleczy coraz częściej wykonują zaplecza wyglądające i spełniające funkcję prawdziwej, dobrej strony WWW.

Oto dlaczego warto budować własne zaplecza:
  • niezależność od firm pozycjonujących;
  • stałe linki – możliwość podpinania rotacyjnych na własne życzenie;
  • praca w celu zbudowania zaplecza wykonywana jest tylko jeden raz;
  • aktualizacja zapleczy odbywa się według własnego uznania i tematyki – zaplecza tematyczne;
  • brak konieczności współpracy z firmą pozycjonującą i obaw, że po rozwiązaniu umowy stracimy wszystkie linki, a co za tym idzie pozycję, którą sobie wypracowaliśmy. Jedyny późniejszy koszt to: oplata domen, oplata serwera;
  • możliwość pozycjonowania naszej kolejnej strony na tych samych naszych zapleczach;
  • instalacja skryptów samoaktualizacyjnych, samopiszących, np. blogi, fora dyskusyjne, katalogi produktów, sklepy internetowe generowane fikcyjnie na potrzeby pozycjonowania.
Zaplecza powinny:
  • być tematycznie powiązane ze stroną pozycjonowaną;
  • być ulokowane na innych serwerach, mieć inne IP;
  • posiadać dużą ilość podstron oraz wysoki PR;
  • mieć poprawnie zamieszczone linki wzajemne oraz do strony docelowej;
  • mieć wiele subdomen na jednej domenie (fora, katalogi, blogi, portal, sklep itp.);
  • być ze sobą linkowane, jeśli są ze sobą tematycznie powiązane.
Pamiętajmy, zaplecze to solidna podstawa do pozycjonowania serwisu WWW.

(Szymon Fiecek)

Źródło: Informatyka w budownictwie, nr 1 (6) 2010
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Astino BKK MTM PWSK
TEMAT MIESIĄCA
Zintegrowane systemy zarządzania firmą budowlaną

W obecnych czasach zarządzanie przedsiębiorstwem bez odpowiedniego systemu informatycznego staje się bardzo trudne. Na rynku oferowanych jest, co prawda, wiele takich systemów, jednak tylko stosunkowo nieduża ich część uwzględnia specyfikę branży budowlanej. Czytaj więcej