Strona główna | ZarządzaniePlatforma internetowa do współpracy online

Platforma internetowa do współpracy online

W projekty infrastruktury transportowej zaangażowanych jest wiele grup interesu, a w przypadku realizacji długoterminowych trzeba się uporać z prawdziwym zalewem informacji. Czynnikiem decydującym o sukcesie jest więc wydajne zarządzanie projektami. Oferowanie wsparcia w tym zakresie jest zadaniem platform internetowych do współpracy online.


Interfejs systemu i opisy procesów mogą być dostępne w różnych wersjach językowych, jak w przypadku projektu budowlanego drogowego realizowanego w Polsce
Rys. think project!


Umiejętne zarządzanie projektami infrastrukturalnymi przejawia się przede wszystkim w uwzględnianiu najróżniejszych interesów, dlatego też wśród uczestników projektu znajdują się nie tylko inwestor i przedstawiciel inwestora, lecz także władze, wykonawca robót, inżynierowie nadzoru, projektanci wszystkich branż i inni specjaliści.

Obecnie projekty infrastrukturalne coraz częściej realizowane są w ramach międzynarodowej struktury organizacyjnej, co stawia przed ich uczestnikami dodatkowe wyzwania. Członkowie wielonarodowego zespołu realizującego projekt działają w różnych miejscach, a każdy z nich pracuje inaczej. Ponadto, w ramach jednego projektu, który ma wielu uczestników i długi termin realizacji, generowana jest niezliczona liczba rysunków i dokumentów, takich jak korespondencja, umowy czy ekspertyzy. Co równie istotne, osoby zarządzające tak złożonymi projektami muszą stale przeciwdziałać ryzyku związanemu z nieefektywną komunikacją lub z brakującymi, nieaktualnymi bądź nieprawdziwymi informacjami.

Zarządzanie projektem
Zastosowanie platformy internetowej do współpracy jest sposobem na przezwyciężenie tych trudności.

Oliver Kleebach, kierownik techniczny w dziale Infrastructure Development firmy Strabag AG potwierdza, że wydajne zarządzanie projektem i ryzykiem może mieć duże znaczenie, na przykład, podczas realizacji inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, takich jak budowa autostrady A2 w Polsce i M6/M60 na Węgrzech: „Korzystanie z platformy do współpracy projektowej znacząco wspomaga nas w zarządzaniu ryzykiem. Koordynacja w czasie procesów planowania i uzyskiwania zezwoleń jest z punktu widzenia terminowej realizacji projektu zadaniem ważnym, a ze względu na dużą liczbę uczestników także złożonym” – twierdzi Oliver Kleebach. Firma Strabag zdecydowała się na zastosowanie platformy internetowej think project!.

Ważnym elementem w procesie skutecznego kierowania projektem jest jego przejrzysta struktura organizacyjna. Platforma internetowa do współpracy online przydaje się również w tym zakresie, umożliwia bowiem bezpieczną i zorganizowaną wymianę danych pomiędzy wszystkimi użytkownikami, jednocześnie pozwalając stworzyć wspólne środowisko pracy niezależnie od tego, w jakiej firmie lub jakim miejscu pracują uczestnicy projektu. Automatyczne powiadomienia, analizy i raporty dodatkowo ułatwiają orientację w projekcie, a tym samym kierowanie nim i nadzór nad jego realizacją.


Zarządzanie przetargiem za pomocą systemu think project!
Rys. think project!

Oszczędność czasu i kosztów
Współpraca przy użyciu platformy może w istotny sposób przyczynić się do optymalizacji i przyspieszenia takich procesów jak procedury zatwierdzania rysunków czy dokumentów. W przypadku projektu budowy warszawskiego metra, pełniąca funkcję kierowniczą firma Ingeno Consult Biuro Projektów Kolejowych Sp. z o.o. wykorzystuje platformę do odwzorowywania dla konsorcjum Metro AGP procedur związanych z uzyskiwaniem pozwoleń.

„W ramach tego projektu infrastrukturalnego wydawana jest niezliczona liczba decyzji administracyjnych, nakładających konkretne obowiązki inwestorskie, które należy spełnić. „think project! pomaga nam wszystko dokumentować, jednocześnie w łatwy sposób umożliwiając właściwym osobom realizację powstających w związku z tym zadań. Jego zaletą jest to, że możemy centralnie śledzić terminy i treść wydawanych ekspertyz i ustaleń” – wyjaśnia Przemysław Budnik, prezes Ingeno Consult.

Martin Boelter, dyrektor zarządzający think project! International, odpowiedzialny za region Europy Środkowo-Wschodniej, dodaje: „Także organizacja przetargów może być wydajniejsza dzięki korzystaniu z platformy projektowej. W systemie think project! można przeprowadzać i kierować całą procedurą przetargową”.


Nowy węzeł na autostradzie M6 na Węgrzech
Fot. Strabag

Wielu użytkowników – jedna sieć
W projektach infrastrukturalnych daje się zaobserwować coraz silniejszą tendencję do kooperacji międzynarodowej i nie dotyczy to wyłącznie inwestycji zagranicznych, ale także realizowanych w Polsce. W przypadku współpracy uczestników z różnych krajów, ich fizyczne oddalenie od siebie, a często także posługiwanie się różnymi językami oznacza kolejne wyzwania. Platforma internetowa do współpracy online w istotny sposób tę współpracę ułatwia, stanowiąc sieć związaną z projektem, a zarazem centralne archiwum informacji, dostępne z każdego miejsca i o każdej porze. Problem porozumiewania się w różnych językach może być z kolei rozwiązany w prosty sposób poprzez udostępnienie interfejsu produktu i konfiguracji procesów w kilku wersjach językowych.

Odpowiedź na specjalne potrzeby
W projektach infrastrukturalnych mamy do czynienia nie tylko z klasycznymi procesami związanymi z zarządzaniem rysunkami i dokumentami, ale też z tak specjalistycznymi procesami, jak dokumentacja badań materiałowych lub przemieszczania mas ziemnych, które muszą zostać opracowane tak samo rzetelnie pod kątem chronologii i kompletności.

W jednym z realizowanych w Polsce projektów, polegającym na budowie obwodnicy w pobliżu Warszawy, na jednej platformie odwzorowano procesy dotyczące obu wymienionych obszarów tematycznych.


Przy budowie autostrady M6/M60 na Węgrzech powstają w sumie cztery tunele dwururowe
Fot. Strabag

Decydujący czynnik – elastyczność systemu
W przypadku platform do współpracy projektowej niezwykle istotna jest ich duża elastyczność w zakresie dostosowania do indywidualnych potrzeb bez konieczności ingerencji w oprogramowanie. „Dla nas jako firmy, która ma w ofercie platformę internetową do współpracy projektowej, istotna jest możliwość jej adaptacji pod kątem procesów używanych przez klienta, czyli czy jesteśmy w stanie odwzorować to, do czego klient jest przyzwyczajony i co zostało przez niego sprawdzone. Naszym celem nie jest wprowadzanie u klientów nowych procesów, lecz odzwierciedlenie na platformie już istniejących w taki sposób, aby zostały one zoptymalizowane i przyspieszone. Właśnie dlatego tak ważna jest elastyczność zastosowanej platformy do współpracy projektowej. System think project! zasługuje tu na szczególne wyróżnienie, można go bowiem dostosować pod kątem indywidualnych potrzeb bez konieczności ingerencji w oprogramowanie – wyjaśnia Martin Boelter z think project!

Źródło: Informatyka w Budownictwie, nr 3 (12) 2011
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Astino BKK MTM PWSK
TEMAT MIESIĄCA
Zintegrowane systemy zarządzania firmą budowlaną

W obecnych czasach zarządzanie przedsiębiorstwem bez odpowiedniego systemu informatycznego staje się bardzo trudne. Na rynku oferowanych jest, co prawda, wiele takich systemów, jednak tylko stosunkowo nieduża ich część uwzględnia specyfikę branży budowlanej. Czytaj więcej