Strona główna | ZarządzanieWspomaganie zarządzania z systemem Capital

Wspomaganie zarządzania z systemem Capital

Zadaniem systemu Capital jest wspomaganie pracy od momentu przygotowania oferty i kosztorysu, przez opracowanie harmonogramu, wspomaganie zarządzania budową, aż do końcowego rozliczenia z inwestorem.

Rys. Athenasoft

Liczenie kosztów w budownictwie to przede wszystkim kosztorysowanie. Na polskim rynku w dziedzinie produkcji oprogramowania na potrzeby kosztorysowania niezachwianą pozycję lidera zajmuje od lat firma Athenasoft, której głównymi produktami są programy z rodziny Norma, są one obecnie najpowszechniej używanymi narzędziami polskich kosztorysantów. Swoją popularność zawdzięczają łatwości obsługi połączonej z wysoką funkcjonalnością, niedostępną wielu innym programom z tej dziedziny. Funkcje, które wyróżniają programy Norma to m.in. możliwość automatycznego stosowania współczynników i dodatków przewidzianych przez część opisową katalogów, tworzenia kosztorysów wariantowych, stosowania wielu obmiarów w jednej pozycji, obliczania nakładów metodą inter- i ekstrapolacji, tworzenia kosztorysów w różnych wersjach, w tym również zgodnych z wymaganiami kontraktów FIDIC oraz wiele innych. Dla dokładnego określenia wartości kosztorysowej robót równie ważne jak precyzyjne wyliczenie wysokości kosztów bezpośrednich jest też prawidłowe oszacowanie narzutów, a przede wszystkim narzutu kosztów pośrednich.

Mówiąc w skrócie, koszty pośrednie, to koszty, które muszą zostać poniesione, aby firma mogła istnieć, a budowa przebiegać zgodnie z harmonogramem, natomiast nie można ich przyporządkować do konkretnej pracy. Aby móc wyliczyć takie koszty należy dokładnie kontrolować przepływ pieniędzy w firmie. Podczas analizy związanych z tym procesów narodził się pomysł stworzenia wyspecjalizowanego systemu do zarządzania firmą budowlaną. W momencie tworzenia systemu Capital w branży budowlanej nie istniał pełen system do zarządzania taką firmą. W rezultacie podjęto decyzję o stworzeniu systemu Capital, dzięki któremu różnorodność projektów, konieczność bieżącej kontroli zaplanowanych kosztów budowy, prowadzenia rozliczeń zużycia materiałów, czasu pracy ludzi i sprzętu, sezonowość i zmienność warunków wykonywania prac, płynność zatrudnienia mogą zostać ujęte w jednym systemie, co pozwoli użytkownikom Normy Pro na zaspokojenie dalszych potrzeb w zakresie informatyzacji firmy.

Współpraca systemu Capital z programem kosztorysującym i harmonogramującym umożliwia automatyczne przetworzenie przygotowanych harmonogramów i kosztorysów w budżety planowanych inwestycji. Ewidencjonowane wszystkie operacje finansowe i rozrachunkowe pozwalają szybko, i bezproblemowo weryfikować wykonanie budżetów, a na końcu przygotować ostateczne rozliczenie inwestycji.


Rys. Athenasoft

Istnieje wiele sposobów przedstawienia organizacji i działań firmy. Nowoczesne metody zarządzania opisują działania firmy przy pomocy przebiegających w niej procesów. Procesy te są realizowane przez wiele działów i angażują pracowników różnych działów, wymagają wspólnej pracy wielu osób. Każdy proces przetwarza napływające do niego dane i zasoby zgodnie z ustalonym planem działania, tworząc nowe dane i zasoby, które są z kolei przekazywane do kolejnych procesów w firmie.

Pierwszym działaniem jest znalezienie klienta zainteresowanego wykonaniem określonych prac. Kolejnym krokiem jest przygotowanie oferty uwzględniającej zdefiniowane i rozpoznane potrzeby klienta. Podczas opracowywania oferty korzystamy z wielu źródeł, w tym z naszych wcześniejszych doświadczeń przy realizacji podobnych projektów, z firmowej bazy wiedzy, własnych norm oraz baz cenowych utworzonych i aktualizowanych przy okazji realizacji wcześniejszych zleceń.

Akceptacja oferty i podpisanie umowy przez inwestora rozpoczyna etap przygotowania produkcji, w trakcie, którego na podstawie dokumentacji opracowywany jest harmonogram prac, plan zaopatrzenia, a na podstawie szczegółowego kosztorysu sporządzane są budżety zadań lub etapów budowy.

W trakcie realizacji budowy konieczne jest śledzenie jej przebiegu w stosunku do wstępnego planu. Informacje o postępie prac, zużyciu zasobów i nieprzewidzianych zdarzeniach trafiają do osób dbających o zapewnienie ciągłości dostaw zasobów na budowę oraz sprawujących kontrolę nad aktualnymi kosztami projektu.


Rys. Athenasoft

Po zakończeniu i rozliczeniu inwestycji wybrane informacje z realizacji budowy mogą być zapisywane w bazie wiedzy firmy. Ze zgromadzonych danych (o rzeczywistych cenach RMS, normach nakładów pracy, wyniku finansowym całego przedsięwzięcia i poszczególnych jego etapów, o podwykonawcach, dostawcach) można korzystać przy kolejnych realizowanych inwestycjach budowlanych w celu sporządzania dokładniejszych wycen i harmonogramów oraz podejmowania trafnych, pozbawionych ryzyka decyzji.

Opisanie przez firmę swoich głównych procesów w systemie Capital, przynosi następujące korzyści:
  • przyspieszenie i zapewnienie niezawodności obiegu informacji w firmie,
  • dokładne zaplanowanie czasu i kosztów dla realizacji oferowanych usług,
  • śledzenie aktualnie poniesionych kosztów i zużytych zasobów,
  • szybkie wykrywanie odstępstw od planu,
  • lepszą organizację pracy,
  • przeciwdziałanie marnotrawstwu zasobów,
  • oszczędności związane z zakupem i dostawą materiałów,
  • uniknięcie kar za opóźnienia,
  • stworzenie firmy uczącej się, w której wiedza jest zasobem wszystkich, a nie tylko poszczególnych pracowników.
Ze względu na bardzo dużą ilość danych istnieje potrzeba, aby nadzór nad planową realizacją projektu oraz analiza kosztów mogły być prowadzone na bieżąco. W systemie Capital wprowadzono szereg rozwiązań umożliwiających takie działania. Są to:
  • integracja z programami kosztorysującymi i harmonogramującymi – wczytując kosztorys wraz z nakładami RMS albo harmonogram z przydzielonymi do zadań zasobami i planem realizacji generowane są na tej podstawie dokumenty zapotrzebowań i zamówień na materiały potrzebne na placu budowy;
  • automatyzacja procesu produkcji oraz zaopatrzenia budowy poprzez kontrolę zużycia materiałów, ilości robocizny oraz czasu pracy sprzętu;
  • bieżąca kontrola realizacji projektów, wykrywanie nieprzewidzianych lub zbyt wysokich kosztów RMS na poszczególnych etapach prowadzonej inwestycji;
  • odzwierciedlenie nowoczesnych metod zarządzania, definiowanie procesów, zadań, zdarzeń, kontrola kosztów materiałowych wg budżetów lub etapów budowy metodą ABC (Activity Based Costing);
  • wsparcie systemu jakości ISO poprzez zapis dokumentów, notowanie zdarzeń i korespondencji w formie elektronicznej w bazie danych (oferty, normy zakładowe, dokumentacja procesów, itp.);
  • zarządzanie kontaktami poprzez gromadzenie i przetwarzanie szczegółowych informacji o zdarzeniach związanych z kontrahentami;
  • praca w sieci rozproszonej (bezpośrednia komunikacja pomiędzy miejscem inwestycji budowlanej, a centralą).
Producent programu – firma Athenasoft – zapewnia wsparcie techniczne w rozwiązywaniu problemów, a także pomoc w użytkowaniu i wdrożeniu systemu.

Źródło: Informatyka w budownictwie, nr 1 (10) 2011
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Astino BKK MTM PWSK
TEMAT MIESIĄCA
Zintegrowane systemy zarządzania firmą budowlaną

W obecnych czasach zarządzanie przedsiębiorstwem bez odpowiedniego systemu informatycznego staje się bardzo trudne. Na rynku oferowanych jest, co prawda, wiele takich systemów, jednak tylko stosunkowo nieduża ich część uwzględnia specyfikę branży budowlanej. Czytaj więcej